Darmowa dostawa od 449,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Oleje mineralne – wady i zalety

2023-01-31
Oleje mineralne – wady i zalety

olej silnikowy mineralny wady i zalety

Jakie są podstawowe rodzaje olejów silnikowych? Na to pytanie większość z Was raczej zna odpowiedź, ale dla wszelkiego przypomnimy – jest to olej mineralny, olej półsyntetyczny i olej syntetyczny. Dzisiejszy artykuł postanowiliśmy poświęcić pierwszemu z wymienionych. Jakie są właściwości oleju mineralnego? Czy olej mineralny możemy mieszać z olejem syntetycznym? Z czego wytwarza się mineralny olej silnikowy? Zapraszamy do lektury!

Silnikowy olej mineralny – skąd się bierze i do czego służy?

 

Olej silnikowy LOTOS Mineralny

Olej mineralny to olej silnikowy pochodzenia naturalnego. Tego rodzaju olej powstaje w procesie rafinacji ropy naftowej i składa się przede wszystkim z węglowodorów w postaci płynnej – ale nie tylko. W składzie wielu dostępnych na rynku olejów mineralnych znajdziemy substancje konserwujące oraz poprawiające właściwości takie jak odporność na niskie temperatury czy lepkość. Olej mineralny był pierwszym znanym człowiekowi smarowidłem do silników – wynaleziono go już w 1866 roku, dzięki odkryciu próżniowej metody destylacji naftowej. Przykład oleju syntetycznego znajdziesz tutaj. A dlaczego w ogóle używamy oleju silnikowego?

Silnik spalinowy to maszyna nagrzewająca się w ekspresowym tempie – wszystkie jego komponenty generują ogromne ilości ciepła w trakcie swojej pracy. To również serce pojazdu lub narzędzia – dlatego musi pracować stale i bez żadnych zakłóceń. Tak więc dwie podstawowe funkcje oleju silnikowego to funkcja smarująca i chłodząca (a konkretniej absorbująca nadmiar ciepła z podzespołów silnikowych). Wiele olejów dostępnych obecnie na rynku potrafi również czyścić silnik poprzez rozpuszczanie zanieczyszczeń i jest to ogromną zaletą takich produktów. Jeżeli więc pytasz, dlaczego stosuje się olej silnikowy, to odpowiedź jest bardzo prosta – dla ciągłości działania i niezawodności silnika.

Olej syntetyczny i półsyntetyczny

Olej syntetyczny to olej sztucznego pochodzenia – efekt prac badawczych w laboratoriach chemicznych. Również i ten rodzaj olejów silnikowych składa się przede wszystkim z płynnych węglowodorów, ale z ta jednak różnicą, że powstały one w procesie syntezy, a nie dzięki rafinowaniu ropy naftowej. Laboratoryjna synteza płynnych węglowodorów pozwala przejęcie pełnej kontroli nad procesem produkcyjnym i uzyskanie jeszcze lepszych właściwości takiego oleju. Z tego powodu to właśnie olej syntetyczny jest najchętniej wybierany przez kierowców. Nie oznacza to jednak, że olej syntetyczny nie nadaje się do żadnego silnika – o tym wspomnimy jeszcze w kolejnych akapitach. A w tym miejscu podsuwamy Wam przykład oleju syntetycznego:

 

 

Olej Castrol EDGE Turbo Diesel 5W40

 

Olej półsyntetyczny składa się z mieszaniny oleju syntetycznego i naturalnego. Celem opracowywania składu takich olejów jest wyizolowanie najlepszych właściwości silnikowego oleju mineralnego i syntetycznego. Chodzi tu przede wszystkim o gęstość oleju mineralnego i wysokie możliwości absorpcji termicznej typowe dla oleju syntetycznego. Oleje półsyntetyczne uznawane są powszechnie za najbardziej uniwersalny typ olejów silnikowych – który zda egzamin zarówno w starszych jak i nowych silnikach!

olej syntetyczny a półsyntetyczny

Olej mineralny a olej syntetyczny – który wybrać najlepiej?

Syntetyczny czy mineralny – który olej wybrać najlepiej? Przede wszystkim dobry i dostosowany do warunków! To czy w silniku Twojej maszyny olej syntetyczny lepiej zda egzamin, uzależnione jest od kilku czynników. Po pierwsze, oleje syntetyczne są nieco rzadsze niż naturalne oleje mineralne, dlatego mogą być gorzej odbierane przez silniki w starszych samochodach. Tego rodzaju silniki nie były projektowane z myślą o olejach syntetycznych dlatego, mogą niestety pracować nieco mniej wydajnie. Niższa wydajność to gorsze osiągi i brak pożądanego efektu odczuwalnej poprawy dynamiki i ogólnej jakości działania samochodu. Dlatego w samochodach z kilkunastoletnim stażem lub nieco „sfatygowanym” silnikiem lepiej zastosować olej mineralny.

Z kolei olej syntetyczny dużo lepiej sprawdzi się w nowych samochodach. Komponenty ich silników  zaprojektowano właśnie z myślą o stosowaniu olejów syntetycznych. W największym uproszczeniu oznacza to, że po zalaniu takiego silnika świeżym olejem syntetycznym, powinniśmy odczuć realną poprawę w zakresie jakości działania i mocy pojazdu. Jeżeli chodzi o olej półsyntetyczny, to sprawdzi się on w każdym typie pojazdów. Możemy więc spróbować użyć go w starszym samochodzie.

Czy oleje silnikowe możemy mieszać ze sobą?

Pora odpowiedzieć na kolejne pytanie często zadawane przez kierowców, czyli: Czy można mieszać olej syntetyczny z olejem mineralnym? Odpowiedź brzmi można. Zwróć jednak uwagę na kilka aspektów:

  • Stary olej silnikowy lepiej zlać, niż dolewać nowy.
  • Jeżeli mieszasz oleje silnikowe, to pamiętaj, że powinny one mieć te same właściwości wyrażone symbolem klasyfikacji lepkości oleju silnikowego. Na przykład olej oznaczony symbolem 5W30 bezpiecznie mieszać z innym olejem 5W30.
  • Oleju silnikowego nie wolno zlewać do studzienki czy, co gorsza, na trawnik. Zużyty olej należy zlać do plastikowego pojemnika, zabezpieczyć i pozostawić w punkcie utylizacji odpadów.

czy oleje silnikowe możemy mieszać ze sobą?

Który olej silnikowy mieszamy z benzyną?

Zarówno olej syntetyczny jak i mineralny można mieszać z benzyną. Olej silnikowy mieszamy z benzyną w wypadku silników dwusuwowych – które znajdziemy w agregatach prądotwórczych, piłach czy kosiarkach. Silniki dwusuwowe nie mają wlewu oleju silnikowego, dlatego olej ten należy zmieszać z benzyną. Później, w trakcie pracy zostaje on rozprowadzony po komponentach takiego silnika. Na koniec przypominamy, aby olej z benzyną mieszać zawsze w zgodzie z wytycznymi producenta!

 

pixel