Olej syntetyczny – wszystko, co musisz o nim wiedzieć
W dzisiejszym wpisie chcielibyśmy opowiedzieć nieco więcej na temat syntetycznych olejów silnikowych. Czy olej syntetyczny można łączyć z olejem naturalnym? Czym kierować się przy wyborze syntetycznego oleju silnikowego? Czy każdy olej nadaje się do każdego silnika? Odpowiedzi na te i więcej pytań znajdziesz w niniejszym tekście. Temat jest o wiele bardziej złożony, niż mogłoby się wydawać, a więc informacji do przekazania mamy sporo. Dlatego już bez większego przedłużania – zapraszamy do dalszej lektury!
Po co używamy oleju silnikowego?
Silnik jest sercem każdego samochodu. To od niego w dużej mierze zależy moc, dynamika oraz przyśpieszenie auta. Czy wiesz, że w trakcie jazdy samochodem element ten rozgrzewa się do temperatury wynoszącej około 100°C? Jego poszczególne komponenty mogą się zacierać, jeżeli rozgrzane do czerwoności będą się bezpośrednio stykać ze sobą. Dlatego właśnie wnętrze silnika należy zabezpieczyć tak zwanym filmem olejowym – czyli po prostu warstwą olejową. No i tu dochodzimy do gwoździa tegoż artykułu, czyli oleju silnikowego.
To właśnie od rodzaju i typu oleju, jaki wybierzesz, w dużej mierze uzależniona jest kondycja silnika w Twoim aucie. Jeżeli więc zależy Ci na tym, by ukochanym samochodem cieszyć się jak najdłużej, to koniecznie wybierz jakościowy olej. Który sprawdzi się najlepiej? O tym za moment. Kończąc ten akapit chcielibyśmy dodać, że olej silnikowy stosujemy nie tylko w samochodach, lecz w również w różnych innych urządzeniach silnikowych takich jak agregaty prądotwórcze, piły łańcuchowe czy kosiarki spalinowe.
Silnikowy olej syntetyczny a olej mineralny
Trzy podstawowe rodzaje olejów silnikowych to:
- mineralny olej silnikowy,
- syntetyczny olej silnikowy,
- półsyntetyczny olej silnikowy.
Zacznijmy od teorii i definicji. Olej mineralny to mieszanina płynnych węglowodorów oczyszczonych powstała jako produkt uboczny przy przeróbce ropy naftowej. Z kolei olej syntetyczny powstaje na bazie sztucznie syntetyzowanych i modyfikowanych związków chemicznych. Taki proces produkcyjny pozwala na przejęcie większej kontroli nad końcowymi właściwościami chemicznymi takiego oleju silnikowego. Olej półsyntetyczny jest mieszanką oleju mineralnego z domieszką olejów syntetycznych. Ok, tyle teorii. A jak to wygląda w praktyce? Który rodzaj oleju najlepiej sprawdzi się w silniku? Odpowiedź jest jedna i brzmi: Olej syntetyczny.
Jak już wspomnieliśmy, olej syntetyczny powstaje dzięki modyfikowaniu i syntetyzowaniu związków chemicznych. Tak zaawansowany proces produkcyjny pozwolił inżynierom chemicznym na opracowanie oleju silnikowego o właściwościach dostosowanych do potrzeb współczesnej motoryzacji. Oczywiście, również wśród olejów mineralnych znajdziemy wartościowe produkty. Jakościowy olej mineralny również sprawdzi się w silniku, jednak ustępuje swojemu syntetycznemu odpowiednikowi na kilku płaszczyznach, które wymieniamy poniżej.
Zalety oleju syntetycznego:
- Oleje syntetyczne charakteryzują się większą (niż syntetyczne) odpornością na niskie i wysokie temperatury, a więc po prostu lepiej chronią silnik w skrajnych warunkach oraz ułatwiają jego rozruch.
- Są odporne na utlenianie – dlatego wolniej się zużywają, czyli dłużej chronią Twój samochód.
- Oleje syntetyczne mają właściwości płuczące i czyszczące – chronią więc silnik przed zabrudzeniami.
- Są odporniejsze na nacisk niż oleje mineralne – więc o wiele lepiej chronią się silnik przed zatarciem.
Warto wspomnieć o jeszcze jednej zalecie olejów syntetycznych – zazwyczaj są tańsze niż oleje mineralne. Pomimo zaawansowania proces produkcyjny takich olejów jest tańszy ze względu na wartość surowca bazowego. W wypadku olejów mineralnych tym surowcem jest ropa, natomiast w wypadku syntetyków są to związki chemiczne.
Klasa lepkości oleju silnikowego według SAE
Norma SAE (Society of Automotive Engineers) określa klasę lepkości oleju silnikowego – czyli to, w jaki sposób dany olej zachowa się w wysokiej i niskiej temperaturze. Najczęściej spotykanym typem olejów silnikowych są te, oznaczone symbolem 15W40 – na przykład olej silnikowy LOTOS Turdus SHPD 15W/40. Jak rozszyfrować ten kod? Jesteśmy świadomi, że większości użytkowników może to sprawić sporo trudności. Całe szczęście producenci olejów pozostawiają również informację o odporności danego produktu na temperatury na opakowaniu. My jednak postaramy się Wam nieco przybliżyć skalę SAE, w zgodzie z którą opisuje się oleje silnikowe.
Pierwsza liczba w kodzie oznacza ujemną temperaturę otoczenia, po której przekroczeniu olej może tracić swoje właściwości. Litera W pochodzi od angielskiego słowa „winter”, natomiast ostatnia liczba oznacza dodatnią temperaturę otoczenia, przy której olej zachowa swoje właściwości.
W zgodzie, z jaką skalą przyporządkowane są określone liczby kodu? Uwaga, bo tu zaczynają się schody, niestety wspomniana skala SAE nie jest wcale intuicyjna:
- 0W oznacza -35°C,
- 5W oznacza -30°C,
- 10W oznacza -25°C,
- 15W oznacza -20°C,
- 20W oznacza -15°C,
- 25W oznacza -10°C
Natomiast skala obowiązująca dla drugiej liczby w kodzie to:
- 30 oznacza 20°C,
- 40 oznacza 35°C,
- 50 oznacza 50°C,
Ok, czy to oznacza, że jeżeli w moim silniku zastosowałem olej 20W30 to przy temperaturze otoczenia przekraczającej 30 stopni istnieje ryzyko, że zatrę silnik podczas jazdy? Spokojnie, jeżeli nie planujesz jazdy wyczynowej i eksploatacji silnika do granic możliwości, to nic nie powinno się mu stać. Warto jednak zadbać o to, by dany olej silnikowy, choć mniej więcej był odpowiedni dla temperatur, w których używamy samochodu.
Czy można mieszać oleje silnikowe?
„Co się stanie, jeżeli zmieszam olej mineralny z olejem półsyntetycznym?” „Czy można mieszać olej syntetyczny z mineralnym?” – to jedne z najczęściej zadawanych pytań przez naszych Klientów. Oleje silnikowe można łączyć ze sobą, ale należy wziąć pod uwagę wspomniane oznaczenie normy SAE i łączyć jedynie te oleje, które przypisane są do tej samej normy. Zasada ta odnosi się zarówno do olejów syntetycznych, jak i mineralnych. Pamiętajmy jednak, że każdy olej z czasem się zużywa i o wiele lepszą praktyką jest wymiana starego oleju na nowy.
Co się stanie, jeżeli zmieszam w silniku różne oleje silnikowe?
Takie działanie może być opłakane w skutkach dla kondycji silnika w Twoim aucie. Oczywiście, typy silników różnią się od siebie, podobnie jak oleje nawet w ramach jednego rodzaju. Dlatego mieszanie olejów silnikowych może mieć różne konsekwencje, a my wypiszemy jedynie najczęstsze objawy, czyli:
- Nawet po przejechaniu kilku kilometrów odczujesz gorszą wydajność silnika.
- Samochód może zacząć szarpać i tracić dynamikę.
- Na elementach silnika zacznie się odkładać osad powstały wskutek zbierających się zanieczyszczeń i związków powstałych wskutek zmieszania się dwóch różnych olejów.
- Termodynamika silnika jest zaburzona – istnieje ryzyko, że rozgrzane elementy zostaną zatarte.
Dlatego odradzamy praktykę mieszania różnych olejów silnikowych. W tym miejscu dodamy, że w trosce o zdrowie silnika warto kupować oleje pochodzące od renomowanych producentów – zapraszamy więc do zapoznania się z naszą ofertą olejów silnikowych.
Przeczytaj także: