Darmowa dostawa od 50,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Olej syntetyczny – wszystko, co musisz o nim wiedzieć

2022-12-09

olej syntetyczny wszystko co powinieneś o nim wiedzieć

W dzisiejszym wpisie chcielibyśmy opowiedzieć nieco więcej na temat syntetycznych olejów silnikowych. Czy olej syntetyczny można łączyć z olejem naturalnym? Czym kierować się przy wyborze syntetycznego oleju silnikowego? Czy każdy olej nadaje się do każdego silnika? Odpowiedzi na te i więcej pytań znajdziesz w niniejszym tekście. Temat jest o wiele bardziej złożony, niż mogłoby się wydawać, a więc informacji do przekazania mamy sporo. Dlatego już bez większego przedłużania – zapraszamy do dalszej lektury!

Po co używamy oleju silnikowego?

Silnik jest sercem każdego samochodu. To od niego w dużej mierze zależy moc, dynamika oraz przyśpieszenie auta. Czy wiesz, że w trakcie jazdy samochodem element ten rozgrzewa się do temperatury wynoszącej około 100°C? Jego poszczególne komponenty mogą się zacierać, jeżeli rozgrzane do czerwoności będą się bezpośrednio stykać ze sobą. Dlatego właśnie wnętrze silnika należy zabezpieczyć tak zwanym filmem olejowym – czyli po prostu warstwą olejową. No i tu dochodzimy do gwoździa tegoż artykułu, czyli oleju silnikowego.

To właśnie od rodzaju i typu oleju, jaki wybierzesz, w dużej mierze uzależniona jest kondycja silnika w Twoim aucie. Jeżeli więc zależy Ci na tym, by ukochanym samochodem cieszyć się jak najdłużej, to koniecznie wybierz jakościowy olej. Który sprawdzi się najlepiej? O tym za moment. Kończąc ten akapit chcielibyśmy dodać, że olej silnikowy stosujemy nie tylko w samochodach, lecz w również w różnych innych urządzeniach silnikowych takich jak agregaty prądotwórcze, piły łańcuchowe czy kosiarki spalinowe.

 po co używamy oleju silnikowego

Silnikowy olej syntetyczny a olej mineralny

Trzy podstawowe rodzaje olejów silnikowych to:

  • mineralny olej silnikowy,
  • syntetyczny olej silnikowy,
  • półsyntetyczny olej silnikowy.

Zacznijmy od teorii i definicji. Olej mineralny to mieszanina płynnych węglowodorów oczyszczonych powstała jako produkt uboczny przy przeróbce ropy naftowej. Z kolei olej syntetyczny powstaje na bazie sztucznie syntetyzowanych i modyfikowanych związków chemicznych. Taki proces produkcyjny pozwala na przejęcie większej kontroli nad końcowymi właściwościami chemicznymi takiego oleju silnikowego. Olej półsyntetyczny jest mieszanką oleju mineralnego z domieszką olejów syntetycznych. Ok, tyle teorii. A jak to wygląda w praktyce? Który rodzaj oleju najlepiej sprawdzi się w silniku? Odpowiedź jest jedna i brzmi: Olej syntetyczny.

Jak już wspomnieliśmy, olej syntetyczny powstaje dzięki modyfikowaniu i syntetyzowaniu związków chemicznych. Tak zaawansowany proces produkcyjny pozwolił inżynierom chemicznym na opracowanie oleju silnikowego o właściwościach dostosowanych do potrzeb współczesnej motoryzacji. Oczywiście, również wśród olejów mineralnych znajdziemy wartościowe produkty. Jakościowy olej mineralny również sprawdzi się w silniku, jednak ustępuje swojemu syntetycznemu odpowiednikowi na kilku płaszczyznach, które wymieniamy poniżej.

Zalety oleju syntetycznego:

  • Oleje syntetyczne charakteryzują się większą (niż syntetyczne) odpornością na niskie i wysokie temperatury, a więc po prostu lepiej chronią silnik w skrajnych warunkach oraz ułatwiają jego rozruch.
  • Są odporne na utlenianie – dlatego wolniej się zużywają, czyli dłużej chronią Twój samochód.
  • Oleje syntetyczne mają właściwości płuczące i czyszczące – chronią więc silnik przed zabrudzeniami.
  • Są odporniejsze na nacisk niż oleje mineralne – więc o wiele lepiej chronią się silnik przed zatarciem.

Warto wspomnieć o jeszcze jednej zalecie olejów syntetycznych – zazwyczaj są tańsze niż oleje mineralne. Pomimo zaawansowania proces produkcyjny takich olejów jest tańszy ze względu na wartość surowca bazowego. W wypadku olejów mineralnych tym surowcem jest ropa, natomiast w wypadku syntetyków są to związki chemiczne.

Klasa lepkości oleju silnikowego według SAE

Norma SAE (Society of Automotive Engineers) określa klasę lepkości oleju silnikowego – czyli to, w jaki sposób dany olej zachowa się w wysokiej i niskiej temperaturze. Najczęściej spotykanym typem olejów silnikowych są te, oznaczone symbolem 15W40 – na przykład olej silnikowy LOTOS Turdus SHPD 15W/40. Jak rozszyfrować ten kod? Jesteśmy świadomi, że większości użytkowników może to sprawić sporo trudności. Całe szczęście producenci olejów pozostawiają również informację o odporności danego produktu na temperatury na opakowaniu. My jednak postaramy się Wam nieco przybliżyć skalę SAE, w zgodzie z którą opisuje się oleje silnikowe. 

 

olej silnikowy syntetyczny LOTOS

Pierwsza liczba w kodzie oznacza ujemną temperaturę otoczenia, po której przekroczeniu olej może tracić swoje właściwości. Litera W pochodzi od angielskiego słowa „winter”, natomiast ostatnia liczba oznacza dodatnią temperaturę otoczenia, przy której olej zachowa swoje właściwości.

W zgodzie, z jaką skalą przyporządkowane są określone liczby kodu? Uwaga, bo tu zaczynają się schody, niestety wspomniana skala SAE nie jest wcale intuicyjna:

  • 0W oznacza -35°C,
  • 5W oznacza -30°C,
  • 10W oznacza -25°C,
  • 15W oznacza -20°C,
  • 20W oznacza -15°C,
  • 25W oznacza -10°C

Natomiast skala obowiązująca dla drugiej liczby w kodzie to:

  • 30 oznacza 20°C,
  • 40 oznacza 35°C,
  • 50 oznacza 50°C,

Ok, czy to oznacza, że jeżeli w moim silniku zastosowałem olej 20W30 to przy temperaturze otoczenia przekraczającej 30 stopni istnieje ryzyko, że zatrę silnik podczas jazdy? Spokojnie, jeżeli nie planujesz jazdy wyczynowej i eksploatacji silnika do granic możliwości, to nic nie powinno się mu stać. Warto jednak zadbać o to, by dany olej silnikowy, choć mniej więcej był odpowiedni dla temperatur, w których używamy samochodu.

Czy można mieszać oleje silnikowe?

„Co się stanie, jeżeli zmieszam olej mineralny z olejem półsyntetycznym?” „Czy można mieszać olej syntetyczny z mineralnym?” – to jedne z najczęściej zadawanych pytań przez naszych Klientów. Oleje silnikowe można łączyć ze sobą, ale należy wziąć pod uwagę wspomniane oznaczenie normy SAE i łączyć jedynie te oleje, które przypisane są do tej samej normy. Zasada ta odnosi się zarówno do olejów syntetycznych, jak i mineralnych. Pamiętajmy jednak, że każdy olej z czasem się zużywa i o wiele lepszą praktyką jest wymiana starego oleju na nowy.

czy można mieszać oleje silnikowe

Co się stanie, jeżeli zmieszam w silniku różne oleje silnikowe?

Takie działanie może być opłakane w skutkach dla kondycji silnika w Twoim aucie. Oczywiście, typy silników różnią się od siebie, podobnie jak oleje nawet w ramach jednego rodzaju. Dlatego mieszanie olejów silnikowych może mieć różne konsekwencje, a my wypiszemy jedynie najczęstsze objawy, czyli:

  • Nawet po przejechaniu kilku kilometrów odczujesz gorszą wydajność silnika.
  • Samochód może zacząć szarpać i tracić dynamikę.
  • Na elementach silnika zacznie się odkładać osad powstały wskutek zbierających się zanieczyszczeń i związków powstałych wskutek zmieszania się dwóch różnych olejów.
  • Termodynamika silnika jest zaburzona – istnieje ryzyko, że rozgrzane elementy zostaną zatarte.

Dlatego odradzamy praktykę mieszania różnych olejów silnikowych. W tym miejscu dodamy, że w trosce o zdrowie silnika warto kupować oleje pochodzące od renomowanych producentów – zapraszamy więc do zapoznania się z naszą ofertą olejów silnikowych.

 

Przeczytaj także:

Olej półsyntetyczny - wszystko co powinieneś o nim wiedzieć

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixel