Olej półsyntetyczny - wszystko co powinieneś o nim wiedzieć
Olej półsyntetyczny - wszystko co powinieneś o nim wiedzieć. W tym artykule znajdziesz następujące informacje:
Olej półsyntetyczny - podstawowe informacje
Olej półsyntetyczny oznaczenie
Do jakich silników olej półsyntetyczny?
Silnik benzynowy a olej półsyntetyczny
Co ile wymiana oleju półsyntetycznego?
Czy olej półsyntetyczny można zastąpić syntetycznym?
Czy olej półsyntetyczny można mieszać z syntetycznym?
Olej silnikowy to smar o płynnej konsystencji. Jego głównym zadaniem jest ochrona silnika. Jest on konieczny, aby posiadać sprawny samochód, gdyż, bez niego mogą występować częste awarie tłoków, łożysk, czy pierścieni. Niestety po dłuższym czasie nieużywania oleju silnikowego będzie trzeba wymienić poszczególne części silnika. Olej silnikowy jest perfekcyjnie lepki, dlatego idealnie przylega do komponentów napędu, przez co zmniejsza tarcie silnika podczas pracy. Dodatkowo uszczelnia przestrzenie pomiędzy tłokiem, pierścieniami a tuleją cylindrową, w efekcie czego w cylindrze tworzy się wysokie ciśnienie, które chroni przed korozją a także zmniejsza drgania. Dzięki niemu silnik się nie przegrzewa, jest wydajniejszy oraz dba o bezpieczeństwo podczas jazdy.
Jednak nieraz posiadacze samochodów borykają się z dylematem, który olej wybrać? Jest to kluczowa sprawa, gdyż w ofercie można znaleźć teraz aż trzy rodzaje olejów, mianowicie: syntetyczne, półsyntetyczne oraz mineralne. Różnią się głównie bazą olejową a także dodatkami. Mieszanką oleju mineralnego oraz syntetycznego jest olej półsyntetyczny.
Olej z pewnością jest kluczowym czynnikiem, który decyduje o stanie technicznym samochodu. Niezależnie czy pojazd, który posiadamy jest nowy czy starszy to właśnie olej silnikowy wpływa najbardziej na efektywność silnika a nawet na zużycie paliwa.
Plusy olejów silnikowych:
- stabilizują lepkość mimo zmian temperatury
- zapobiegają korozji wnętrza silnika
- zwiększają smarność
- spowalniają starzenie się cieczy
- dbają o czystość silnika
Olej półsyntetyczny - podstawowe informacje
Olej półsyntetyczny jest mieszanką syntetycznych i mineralnych baz olejowych. Co istotne nie należy mieszać olejów samodzielnie, gdyż proces mieszania powinien odbywać się w laboratoriach, nigdy na własną rękę, jeśli nie posiada się wystarczająco informacji na temat jak to robić. Jego właściwości są bardzo zbliżone do oleju syntetycznego, jednak jego cena jest trochę niższa. Najczęściej można się spotkać, iż w jego skład wchodzi 60% oleju mineralnego i około 40% oleju syntetycznego. Olej zapewnia sprawny rozruch, podczas niskich temperatur oraz odpowiednie chłodzenie. Półsyntetyczne oleje, wywodzą się z destylacji ropy naftowej. Ropę naftową poddaje się uszlachetnieniu.
Olej półsyntetyczny najlepiej sprawdza się w pojazdach, w których przebieg jest wysoki, jednak silnik nie wymaga zaawansowanej opieki. Najczęściej są to pojazdy klasyczne oraz zabytkowe. Olej ten polecany jest także pojazdom użytkowym, które działają na wyższych obrotach pod dużym obciążeniem. Często mechanicy wręcz zalecają zmianę oleju z syntetycznego na półsyntetyczny, gdyż olej syntetyczny cechuje się bardzo dużą gęstością, przez co nie zawsze może dopływać w każde miejsca, dlatego konieczne jest wtedy użycie oleju półsyntetycznego.
Olej półsyntetyczny oznaczenie
Wymiana oleju silnikowego jest konieczna, by utrzymać sprawność silnika. Warto zwrócić uwagę na to, który olej jaką pełni funkcję, gdyż jego złe dobranie może nawet prowadzić do uszkodzenia silnika. Właściwości oleju posiadają specjalne symbole które są widoczne na opakowaniach. Oznaczenie lepkości oleju przeznaczonego do użytku w sezonie zimowym - Pojawia się tam literka „W’’, która oznacza Winter z angielskiego – zima. Istnieje 6 niskotemperaturowych klas lepkości olejów jest to: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W – im mniejsza liczba tym olej lepiej poradzi sobie w ujemnych temperaturach. Występuje także 5 klas letnich: 20, 30, 40, 50, 60. Oleje o symbolach 40, 50 i 60 odpowiadają za dobre smarowanie silnika w coraz wyższych temperaturach.
Oleje półsyntetyczne oznacza się w określony sposób: 10W-40, 10W-60 czy 5W-30.
Olej półsyntetyczny do jakich silników?
Olej ten idealnie sprawdzi się w silnikach wskazujących na intensywną eksploatację w przyszłości. Dedykowane są dla samochodów z oznaczeniem „Classic” przykładowo dla Mercedesa W124. Jeśli samochód używany posiada przebieg przekraczający 300-400 tyś/km można przejść na olej półsyntetyczny. Jeśli zakupiliśmy samochód używany, lecz nie mamy pewności jaki olej wlał poprzedni właściciel samochodu, najlepiej zastosować właśnie olej półsyntetyczny.
Olej półsyntetyczny do diesla
Zaleca się stosowanie olejów syntetycznych w silnikach wysokoprężnych. Niestety oferta olejów półsyntetycznych, nie jest rozwijana i dlatego zalecana jest dla starszych silników. Jeśli posiadamy wiekowe auto, można wlać półsyntetyk.
Olej półsyntetyczny do benzyny
Polecany jest do użytku głównie w silnikach z wtryskiem wielopunktowym. Sprawdzi się dla silników benzynowych z dużym przebiegiem.
Olej 10w40
Olej 10w40 cechuje się uniwersalnością. Jest to mieszanina półsyntetyczna o naprawdę dobrych parametrach. Olej ten bardzo dobrze sprawdzi się w Polsce, ponieważ przeznaczony jest do eksploatowania w klimacie umiarkowanym. Jego główne zadanie to ochrona silnika. Lepkość zimowa oznacza „W” a druga cyfra oznacza lepkość wysokotemperaturową w tym wypadku to 40. Jego zalety to z pewnością skuteczna ochrona przed zabrudzeniem, dlatego jednostka napędowa dzięki niemu jest czysta. Redukuje tarcia oraz jest odporny zarówno na wysokie jak i niskie temperatury.
Olej 5w30 - syntetyk i półsyntetyk w jednym
Olej 5w30 jest zdecydowanie najczęściej wybieranym olejem silnikowym. Jest to olej wielosezonowy, gdyż sprawdza się w każdych warunkach pogodowych. Jego klasa lepkości to „5W’’ więc perfekcyjnie sprawdzi się w niskich temperaturach, dlatego daje gwarancje, iż silnik będzie dobrze chroniony. Spełni także zadanie podczas bardzo wysokich temperatur, dlatego jest niesamowicie uniwersalny. Jest dobrym wyborem dla kierowców, którzy chcą zaoszczędzić paliwo oraz korzystają z pojazdu ekonomicznie. Sprawdzi się w silnikach benzynowych, LPG a także diesla.
Co ile wymiana oleju półsyntetycznego?
Jeśli przebieg samochodu przekracza 100 tysięcy kilometrów, należy wymieniać olej co 15 tysięcy kilometrów, w starszych autach i bardziej zużytych silnikach warto zmniejszyć do 10 tysięcy kilometrów. Gdy auto najczęściej użytkujemy w mieście, warto stosować go do 10 tysięcy km. Wtedy można być pewnym, iż silnik będzie dobrze i bez awaryjnie pracował.
Czy olej półsyntetyczny można zastąpić syntetycznym?
Istotne jest, aby nie wlać do silnika oleju syntetycznego, jeśli wcześniej stosowany był półsyntetyk. Bardzo możliwe jest, że wtedy silnik może ulec rozszczelnieniu lub olej zacznie spalać. Ważne jest, aby pamiętać o kolejności w jakiej należy stosować oleje. Mianowicie syntetyk następnie, półsyntetyk a dopiero gdy silnik będzie w gorszym stanie technicznym olej mineralny.
Czy olej półsyntetyczny można mieszać z syntetycznym?
Gdy do oleju syntetycznego wlejemy starszy olej półsyntetycznym może dojść do zwiększenia zużycia oleju a także zablokowania kanalików które transportują olej. Niestety to może prowadzić do poważnych awarii silnika.
Przeczytaj także: