Mieszanie olejów silnikowych - czy to dobry pomysł?
Mieszanie olejów silnikowych - co powinniśmy wiedzieć ?
Mieszanie olejów silnikowych, czyli dolanie innego rodzaju oleju niż ten, który znajduje się w zbiorniku jest czynnością na pewno ekonomiczną, ale czy do końca bezpieczną?
Nie można zagwarantować 100% bezpieczeństwa, jednak niektóre praktyki są uznane za bardziej dozwolone niż inne.
Kiedy można mieszać oleje?
Przede wszystkim można mieszać oleje wyłącznie z identyczną lepkością i klasą jakościową.
Zatem olej 10W40 będzie kompatybilny z olejem 5W40. Z kolei ryzykowną czynnością byłaby dolewka oleju 5W30, do oleju 10W40. Mogłoby to przyczynić się do uszkodzenia silnika, a także spowodować wyższe koszty jazdy.
Lepkość oleju określa norma SAE, dlatego też jeżeli mamy olej innej marki, ale posiada on identyczne oznakowanie, nie ma podstaw do obaw - o ile oleje te pochodzą z renomowanego źródła.
Istotny zatem jest także wybór producenta - nie warto ryzykować uszkodzenia swojego silnika, przez zakup olejów nieznanych producentów, lub niewiadomego pochodzenia. Na rynku jest wielu uznanych producentów, takich jak: Castrol, Shell, Millers, Elf czy Valvoline. Zakupując produkty od sprawdzonych producentów, masz pewność, że nie tylko nie przyczynisz się do uszkodzenia swojego silnika, ale i wydłużysz jego żywotność.
Szczególnie niebezpieczną praktyką jest mieszanie oleju mineralnego z syntetycznym, oraz oleju półsyntetycznego z syntetycznym. Może to prowadzić do zwiększenia zużycia oleju, a także zatkania kanałów transportujących olej, przez odkładanie się zanieczyszczeń. Dlatego rekomenduje się mieszanie olejów wyłącznie w obrębie danego rodzaju - mineralne z mineralnymi, syntetyczne z syntetycznymi, i półsyntetyczne z półsyntetycznymi.
Całkowita wymiana oleju - kiedy, i jak często?
Jeżeli zakupujemy używany samochód, i nie mamy informacji, jaki olej był używany warto udać się po taką analizę do mechanika. Nierzadko niezbędna jest usługa całkowitej wymiany oleju - z pewnością będzie to niższy koszt niż naprawa, lub wymiana uszkodzonego silnika. Standardowo producent olejów silnikowych zalecają ich całkowitą wymianę po przebiegu ok. 15 tysięcy km. Pokonując krótkie trasy rekomenduje się wymianę oleju co 12 miesięcy.
Należy wziąć pod uwagę, że płyn ten ulega eksploatacji. Wówczas siarka, która zostaje wytrącona z paliwa zmienia odczyn oleju z zasadowego na kwasowy. To z kolei prowadzi do żelowana, czy też korozji. W wyniku eksploatacji płyn staje się rzadszy i może prowadzić do zatarcia silnika.
Warto także dodać, że zwiększone zużycie oleju silnikowego może oznaczać złą kondycję silnika, lub też zużycie uszczelniaczy w turbosprężarce. Tego faktu nie należy bagatelizować.
Przeczytaj także: