Darmowa dostawa od 449,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Wymiana płynu w chłodnicy

2024-04-19
Wymiana płynu w chłodnicy

Wymiana płynu w chłodnicy , zrób to sam , poradnik


Wielu kierowców , posiadaczy samochód nie jest świadomych , że płyn w chłodnicy trzeba wymieniać i jak ważny jest to zabieg .

Dlaczego sprawnie i wydajnie działająca chłodnica jest tak ważna ?

Pytanie zdaje się oczywiste - żeby efektywnie chłodzić silnik .

Przegrzewanie silnika , może prowadzić do opłakanych w skutkach awarii .

Budowa układu chłodniczego bez zbędnego wdawania się w szczegóły ,jest podzielona na dwie części , tą która krąży w silniku i tą poza nim .Gdy silnik jest zimy termostat w silniku jest zamknięty i obieg płynu odbywa się tylko w obrębie silnika , w miarę jak temperatura cieczy wzrasta termostat się unosi i otwiera obieg do chłodnicy , aby efektywniej chłodzić płyn również powietrzem .

Kanały w silniku w których jest obieg płynu są dość cienkie , więc aby utrzymać ich drożnośćmusimy dbać o jakość i czystość płynu , ważne jest również aby silnik pracował w optymalnej „ zdrowej „ temperaturze w takiej w której obieg jest pełen czyli silnik – chłodnica , tutaj również kluczowe jest utrzymanie czystości układu chłodzenia nie tylko dla samego układu , ale również dla silnika .

Zalanie chłodnicy wodą , jest lato nie zamarznie ?!

Dlaczego nie powinniśmy zalewać chłodnicy wodą ?

Płyn chłodniczy ma w swoim składzie substancje zapobiegające zamarzaniu , korozji ,

w momencie jeśli zalejemy układ wodą , woda wrze dochodzi do wytrącanie się kamienia ,

w dłuższym czasie do korozji , takie postępowanie jest częstą przyczyną uszkodzenia uszczelki pod głowicą .

Zalanie chłodnicy samym koncentratem .

Koncentrat koniecznie trzeba rozmieszać z wodą demineralizowaną w stosunku jaki zalecił producent ! Jeśli nie zachowamy odpowiednich proporcji , płyn nie będzie miał swoich właściwości , będzie gęstszy a co za tym idzie pompa wody będzie bardziej obciążona . Sam koncentrat zmienia swoją konsystencje na bardzo gęstą przy minusowej temperaturze . Jest to szeroko rozpowszechniany mit , szkodliwy .

Nie róbcie tego !


Jazda bez wymiany płynu chłodzącego :

Płyn po pewnym czasie traci swoje właściwości , a substancje w nim zawarte mogą zamiast

„pomagać „ naszemu układowi , zacząć mu szkodzić i go zapychać . W zimie stary płyn

przystosowany do wysokich temperatur ujemnych może zamarzać .

Płyn traci właściwości antykorozyjne również jeśli zmieszamy nieodpowiednie płyny .


Płyny do chłodnic rodzaje :

Płyny z dodatkami nieorganicznymi

Płyny z dodatkami organicznymi

Płyny hubrydowe

Typy , oznaczenia płynów oraz ich przeznaczenie do samochodów po roczniku

G11 – do roczników od 1989

G12 – od 1996

G12+ - od 2001

G12 ++ - od 2004

G13 – od 2008

Jakie płyny można ze sobą mieszać


+ - można mieszać

* - mieszalny ale z pogorszeniem właściwości antykorozyjnych oraz stabilności mieszanki po dłuższym czasie .


Kolor płynu chłodzącego

Kolory płynów nie mają znaczenia .

Kolory są teoretycznie po to żeby ich nie wypić , niektórzy korzystają z konkretnych kolorów , aby rozróżniać płyny w zbiorniczkach wyrównawczych .

I tutaj anegdota :

Jest na rynku dobry nie śmierdzący płyn do spryskiwaczy o kolorze żółtym , osobiście bardzo go lubię . Płyn z jakiegoś powodu był wystawiony z bagażnika i zostawiony w garażu .

Pewnego dnia mój teść idzie kosić trawę.....maszeruje z płynem do spryskiwaczy , tankować kosiarkę...

No ups , ale to taki przykład doboru kolorów, czytania etykiet i do czego tankujemy benzynę , ale kto tego nie robi ?

Idziemy dalej

Jaki płyn do chłodnicy wybrać ?

W motoryzacji jest tak , że bogatsze firmy produkujące droższe płyny , wykonują więcej badań , testów itd. , więc płyny droższe będą również lepsze , ta sama sytuacja jest z innymi płynami eksploatacyjnymi oraz olejami .

Więc jeśli nie decydujesz się na samodzielną wymianę płynu i czyszczenie chłodnicy ,

upewnij się że twój mechanik zaleje układ dobrej jakości płynem , a najlepiej dostarcz mu swój płyn .

tutaj nasze płyny do chłodnic


Jak często wymieniać płyn w chłodnicy ?

W dzisiejszych czasach , zdecydowana większość płynów to płyny w technologii hybrydowej , jedną z ich zalet jest to , że są przystosowane do pracy zimą i latem ,więc nie trzeba wymieniać płynu co sezon . Zazwyczaj mówi się ,że co 5 lat , w starszych autach czy z większym przebiegiem 250-300 tyś , wymiana powinna być co 2-3 lata .

Wymiana płynu w chłodnicy krok po kroku

Ok decydujesz się .

Co musisz przygotować

Preparat do czyszczenia chłodnicy , czyli płukacz chłodnicy – podstawa przeczytaj instrukcje

Wodę demineralizowaną

Pojemniki do spuszczania płynu ok 15 l

Ważne nie wylewamy płynu byle gdzie czy do kanalizacji !!! Bezpłatnie oddamy do PSZOK-u czyli punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych .

śrubokręt , klucz płaski do odkręcenia korka lub przewodu na dole chłodnicy .

Środki ochrony osobistej

Płukanie chłodnicy


Generalnie tak , większość producentów płynów do czyszczenia chłodnic zaleca przed wlaniem preparatu do chłodnicy czy naczynia wyrównawczego , spuścić część płynu na zimnym silniku , ( albo nic nie spuszczać na początku tylko od razu wlać preparat ) po czym dolać preparat , dopełnić resztę wodą demineralizowaną i przegonić autko ileś tam kilometrów po czym znowu na zimnym silniku zlać i dopełnić już nowym płynem , czy to wystarczy ?

Nie zawsze , szczególnie jeśli nie wiemy kiedy była ostatnia wymiana .

Czasem długie płukanie zawiera więcej osadów , to już zależy od Was ile macie czasu itd. .

Oraz przy drugim płukaniu jak już mamy mniej złogów włączamy na maksa nagrzewnice dzięki czemu mamy pełny obieg .

Mechanicy zalecają , najpierw nalać płukacz do chłodnic , rozgrzać silnik na postoju , po czym zlać zobaczyć co się zlało w jakim stanie , co się ustoi czy dużo cząstek czy mało i wtedy zadecydować czy wystarczy raz , oraz co ważne zlewają płyn na ciepłym układzie czyli takim momencie w którym termostat jeszcze nie zamknął obiegu .

Po czym drugim razem dolewają tylko wodę demineralizowaną i ponownie rozgrzewają silnik , powtarzają czynność do otrzymania pożądanej czystości wody .


Tutaj ważne do kontroli czystości płynu warto wykorzystywać przezroczystych naczynie , np. przelewać część tego co zlaliśmy do słoika czekać co tam na dnie się pojawi .

Ale to zabieg , trochę niebezpieczny , bo ciężko nam będzie określić moment odpowiedniej temperatury płynu i nie poparzenie się .

Samo dwukrotne zlanie płynu nawet z przerwą ma ostudzenie układu , może wystarczyć , bo nam się to po prostu lepiej zmiesza i rozcieńczy .

Jak spuścić płyn z chłodnicy ?

w niektórych samochodach jest korek spustowy , co bardzo ułatwia sprawę . Zazwyczaj jednak nie ma , więc trzeba odkręcić przewód na dole chłodnicy generalnie celujemy w najniższy punkt .


Ważne jest po każdym zalaniu i spuszczeniu odpowietrzenie układu , czy przez zbiorniczek wyrównawczy , czy zalanie chłodnicy po korek jak w starszych traktorach , niektóre samochody mają zaworek odpowietrzający trochę jak w kaloryferach . Tutaj polecam poszukać w dokumentacji samochodu , obejrzeć filmiki , jest tego mnóstwo . Samo jednokrotne zalanie nie wystarczy , zalewamy zbiorniczek uruchamiamy silnik , po zbiorniczku wyraźnie będzie widać , że pompa zasysa płyn i go ubywa i dobrze by nagrzać ponownie silnik .

W zależności od samochodu możemy potrzebować nawet 10 l płynu , ale tutaj warto sprawdzić ile potrzebuje go Twój .


Podsumowanie

Czy to nam potrzebne ?

Trzymając się doktryny :

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Dbamy o regularne wymiany filtrów , płynów , oleju , są to stosunkowo tanie zabiegi ,

które pomogą uniknąć dużych kosztów napraw .

Reasumując :

Wymiana płynu w chłodnicy jest bardzo ważna

Nie jest trudna , ale trzeba uważać , robić to z głową

zachować ostrożność dla swojego bezpieczeństwa i środowiska

Bezpiecznej i bezawaryjnej jazdy

Pozdrawiam

Polecane

pixel