Wymiana płynu w chłodnicy
Wymiana płynu w chłodnicy , zrób to sam , poradnik
Wielu kierowców , posiadaczy samochód nie jest świadomych , że płyn w chłodnicy trzeba wymieniać i jak ważny jest to zabieg .
Dlaczego sprawnie i wydajnie działająca chłodnica jest tak ważna ?
Pytanie zdaje się oczywiste - żeby efektywnie chłodzić silnik .
Przegrzewanie silnika , może prowadzić do opłakanych w skutkach awarii .
Budowa układu chłodniczego bez zbędnego wdawania się w szczegóły ,jest podzielona na dwie części , tą która krąży w silniku i tą poza nim .Gdy silnik jest zimy termostat w silniku jest zamknięty i obieg płynu odbywa się tylko w obrębie silnika , w miarę jak temperatura cieczy wzrasta termostat się unosi i otwiera obieg do chłodnicy , aby efektywniej chłodzić płyn również powietrzem .
Kanały w silniku w których jest obieg płynu są dość cienkie , więc aby utrzymać ich drożnośćmusimy dbać o jakość i czystość płynu , ważne jest również aby silnik pracował w optymalnej „ zdrowej „ temperaturze w takiej w której obieg jest pełen czyli silnik – chłodnica , tutaj również kluczowe jest utrzymanie czystości układu chłodzenia nie tylko dla samego układu , ale również dla silnika .
Zalanie chłodnicy wodą , jest lato nie zamarznie ?!
Dlaczego nie powinniśmy zalewać chłodnicy wodą ?
Płyn chłodniczy ma w swoim składzie substancje zapobiegające zamarzaniu , korozji ,
w momencie jeśli zalejemy układ wodą , woda wrze dochodzi do wytrącanie się kamienia ,
w dłuższym czasie do korozji , takie postępowanie jest częstą przyczyną uszkodzenia uszczelki pod głowicą .
Zalanie chłodnicy samym koncentratem .
Koncentrat koniecznie trzeba rozmieszać z wodą demineralizowaną w stosunku jaki zalecił producent ! Jeśli nie zachowamy odpowiednich proporcji , płyn nie będzie miał swoich właściwości , będzie gęstszy a co za tym idzie pompa wody będzie bardziej obciążona . Sam koncentrat zmienia swoją konsystencje na bardzo gęstą przy minusowej temperaturze . Jest to szeroko rozpowszechniany mit , szkodliwy .
Nie róbcie tego !
Jazda bez wymiany płynu chłodzącego :
Płyn po pewnym czasie traci swoje właściwości , a substancje w nim zawarte mogą zamiast
„pomagać „ naszemu układowi , zacząć mu szkodzić i go zapychać . W zimie stary płyn
przystosowany do wysokich temperatur ujemnych może zamarzać .
Płyn traci właściwości antykorozyjne również jeśli zmieszamy nieodpowiednie płyny .
Płyny do chłodnic rodzaje :
Płyny z dodatkami nieorganicznymi
Płyny z dodatkami organicznymi
Płyny hubrydowe
Typy , oznaczenia płynów oraz ich przeznaczenie do samochodów po roczniku
G11 – do roczników od 1989
G12 – od 1996
G12+ - od 2001
G12 ++ - od 2004
G13 – od 2008
Jakie płyny można ze sobą mieszać
+ - można mieszać
* - mieszalny ale z pogorszeniem właściwości antykorozyjnych oraz stabilności mieszanki po dłuższym czasie .
Kolor płynu chłodzącego
Kolory płynów nie mają znaczenia .
Kolory są teoretycznie po to żeby ich nie wypić , niektórzy korzystają z konkretnych kolorów , aby rozróżniać płyny w zbiorniczkach wyrównawczych .
I tutaj anegdota :
Jest na rynku dobry nie śmierdzący płyn do spryskiwaczy o kolorze żółtym , osobiście bardzo go lubię . Płyn z jakiegoś powodu był wystawiony z bagażnika i zostawiony w garażu .
Pewnego dnia mój teść idzie kosić trawę.....maszeruje z płynem do spryskiwaczy , tankować kosiarkę...
No ups , ale to taki przykład doboru kolorów, czytania etykiet i do czego tankujemy benzynę , ale kto tego nie robi ?
Idziemy dalej
Jaki płyn do chłodnicy wybrać ?
W motoryzacji jest tak , że bogatsze firmy produkujące droższe płyny , wykonują więcej badań , testów itd. , więc płyny droższe będą również lepsze , ta sama sytuacja jest z innymi płynami eksploatacyjnymi oraz olejami .
Więc jeśli nie decydujesz się na samodzielną wymianę płynu i czyszczenie chłodnicy ,
upewnij się że twój mechanik zaleje układ dobrej jakości płynem , a najlepiej dostarcz mu swój płyn .
Jak często wymieniać płyn w chłodnicy ?
W dzisiejszych czasach , zdecydowana większość płynów to płyny w technologii hybrydowej , jedną z ich zalet jest to , że są przystosowane do pracy zimą i latem ,więc nie trzeba wymieniać płynu co sezon . Zazwyczaj mówi się ,że co 5 lat , w starszych autach czy z większym przebiegiem 250-300 tyś , wymiana powinna być co 2-3 lata .
Wymiana płynu w chłodnicy krok po kroku
Ok decydujesz się .
Co musisz przygotować
Preparat do czyszczenia chłodnicy , czyli płukacz chłodnicy – podstawa przeczytaj instrukcje
Wodę demineralizowaną
Pojemniki do spuszczania płynu ok 15 l
Ważne nie wylewamy płynu byle gdzie czy do kanalizacji !!! Bezpłatnie oddamy do PSZOK-u czyli punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych .
śrubokręt , klucz płaski do odkręcenia korka lub przewodu na dole chłodnicy .
Środki ochrony osobistej
Płukanie chłodnicy
Generalnie tak , większość producentów płynów do czyszczenia chłodnic zaleca przed wlaniem preparatu do chłodnicy czy naczynia wyrównawczego , spuścić część płynu na zimnym silniku , ( albo nic nie spuszczać na początku tylko od razu wlać preparat ) po czym dolać preparat , dopełnić resztę wodą demineralizowaną i przegonić autko ileś tam kilometrów po czym znowu na zimnym silniku zlać i dopełnić już nowym płynem , czy to wystarczy ?
Nie zawsze , szczególnie jeśli nie wiemy kiedy była ostatnia wymiana .
Czasem długie płukanie zawiera więcej osadów , to już zależy od Was ile macie czasu itd. .
Oraz przy drugim płukaniu jak już mamy mniej złogów włączamy na maksa nagrzewnice dzięki czemu mamy pełny obieg .
Mechanicy zalecają , najpierw nalać płukacz do chłodnic , rozgrzać silnik na postoju , po czym zlać zobaczyć co się zlało w jakim stanie , co się ustoi czy dużo cząstek czy mało i wtedy zadecydować czy wystarczy raz , oraz co ważne zlewają płyn na ciepłym układzie czyli takim momencie w którym termostat jeszcze nie zamknął obiegu .
Po czym drugim razem dolewają tylko wodę demineralizowaną i ponownie rozgrzewają silnik , powtarzają czynność do otrzymania pożądanej czystości wody .
Tutaj ważne do kontroli czystości płynu warto wykorzystywać przezroczystych naczynie , np. przelewać część tego co zlaliśmy do słoika czekać co tam na dnie się pojawi .
Ale to zabieg , trochę niebezpieczny , bo ciężko nam będzie określić moment odpowiedniej temperatury płynu i nie poparzenie się .
Samo dwukrotne zlanie płynu nawet z przerwą ma ostudzenie układu , może wystarczyć , bo nam się to po prostu lepiej zmiesza i rozcieńczy .
Jak spuścić płyn z chłodnicy ?
w niektórych samochodach jest korek spustowy , co bardzo ułatwia sprawę . Zazwyczaj jednak nie ma , więc trzeba odkręcić przewód na dole chłodnicy generalnie celujemy w najniższy punkt .
Ważne jest po każdym zalaniu i spuszczeniu odpowietrzenie układu , czy przez zbiorniczek wyrównawczy , czy zalanie chłodnicy po korek jak w starszych traktorach , niektóre samochody mają zaworek odpowietrzający trochę jak w kaloryferach . Tutaj polecam poszukać w dokumentacji samochodu , obejrzeć filmiki , jest tego mnóstwo . Samo jednokrotne zalanie nie wystarczy , zalewamy zbiorniczek uruchamiamy silnik , po zbiorniczku wyraźnie będzie widać , że pompa zasysa płyn i go ubywa i dobrze by nagrzać ponownie silnik .
W zależności od samochodu możemy potrzebować nawet 10 l płynu , ale tutaj warto sprawdzić ile potrzebuje go Twój .
Podsumowanie
Czy to nam potrzebne ?
Trzymając się doktryny :
Lepiej zapobiegać niż leczyć
Dbamy o regularne wymiany filtrów , płynów , oleju , są to stosunkowo tanie zabiegi ,
które pomogą uniknąć dużych kosztów napraw .
Reasumując :
Wymiana płynu w chłodnicy jest bardzo ważna
Nie jest trudna , ale trzeba uważać , robić to z głową
zachować ostrożność dla swojego bezpieczeństwa i środowiska
Bezpiecznej i bezawaryjnej jazdy
Pozdrawiam