Czyszczenie DPF bez demontażu silnika
Spadki mocy, szarpanie w trakcie jazdy i odczuwalne skoki obrotów – to tylko kilka objawów wskazujących na zanieczyszczenie filtra DPF. Niestety, dalsze używanie pojazdu z zanieczyszczonym filtrem cząstek stałych może mieć poważne konsekwencje. Jakie konkretnie? Opowiadamy! Czym właściwie jest wspomniany filtr? Ile kosztuje czyszczenie DPF w warsztacie? Jaki mandat grozi za niesprawny filtr DPF? Odpowiedź na każde z tych pytań znajdziesz w niniejszym artykule. Dowiesz się również jak samodzielnie wyczyścić filtr DPF w 7 krokach. Zapraszamy do lektury!
Spis treści:
- Filtr DPF – co to jest?
- Mandat za zanieczyszczony DPF
- Zabrudzony filtr DPF – objawy
- Na czym polega czyszczenie DPF?
- Samodzielne czyszczenie DPF – preparaty, których potrzebujesz!
- Czyścimy filtr DPF krok po kroku
- Co jaki okres powinno się czyścić filtr cząstek stałych
Filtr DPF – co to jest?
Filtr DPF to inaczej filtr cząstek stałych. Element ten jest montowany na końcu układu wydechowego. Początkowo, filtry DPF montowano jedynie w pojazdach z silnikami Diesla (z silnikami wysokoprężnymi), ale dziś znajdziemy je również w pojazdach benzynowych. Tego rodzaju filtry stosuje się aby ograniczyć emisję szkodliwych spalin. Ich głównym zadaniem jest filtracja gazów spalinowych z cząstek stałych pod postacią sadzy, która jest produktem ubocznym spalania paliwa.
Cząstki stałe PM2,5 i PM10, czyli o średnicy 2,5 i 10 mikrometrów są uważane za główne składniki smogu i szczególnie niebezpieczne dla ludzi. Ich wysokie stężenie może powodować między innymi podrażnienia układu oddechowego, bóle głowy czy choroby serca. Uważamy więc, że filtr cząstek stałych odgrywa bardzo ważną rolę w całym układzie wydechowym. To element, który musi działać bez zarzutu. Jego wadliwe działanie może mieć negatywny wpływ na środowisko, nasze zdrowie, stan techniczny samochodu i zawartość naszego portfela!
Mandat za zanieczyszczony DPF
Czy policja ma prawo wystawić mandat z zanieczyszczony filtr DPF? Na brak, lub wadliwe działanie filtra DPF zawsze wskazują charakterystyczne czarne spaliny wylatujące z wydechu auta. Taki widok z pewnością przyciągnie uwagę policjantów, którzy będą najprawdopodobniej skontrolować stężenie substancji szkodliwych w spalinach emitowanych przez samochód. W tym celu policja używa analizatorów spalin (do aut benzynowych) i dymomierzy (do Diesli). Jeżeli wynik wykonanego testu będzie negatywny, to kierowcy grożą konsekwencje takie jak:
- mandat do 500 zł dla osoby kierującej pojazdem,
- mandat do 300 zł dla właściciela pojazdu (nawet jeżeli nie prowadził go w momencie kontroli),
- zatrzymanie dowodu rejestracyjnego.
Zabrudzony filtr DPF – objawy
Jak już wspomnieliśmy, najbardziej charakterystycznym objawem zabrudzonego filtra DPF są czarne, śmierdzące spaliny emitowane z wydechu. Oto kilka innych objawów mogących wskazywać na zanieczyszczenie filtra cząstek stałych w samochodzie:
- krztuszenie się silnika,
- skoki obrotów silnika (charakterystyczne problemy z przyspieszaniem),
- spadki mocy,
- szarpanie kierownicy.
W nowszych samochodach uszkodzony lub zapchany filtr DPF może wywoływać uruchomienie się stanu awaryjnego, który automatycznie blokuje uruchomienie silnika.
Na czym polega czyszczenie DPF?
Czyszczenie filtra cząstek stałych polega na całkowitym usunięciu zanieczyszczeń z wszystkich jego wewnętrznych elementów. Takie zanieczyszczenia to najczęściej sadza i pyły. Jak czyści się filtr DPF? Jeżeli mowa o czyszczeniu warsztatowym, to taki filtr jest demontowany z samochodu i umieszczany w specjalnej myjce ultradźwiękowej. Jest to urządzenie podobne do myjki ultradźwiękowej do biżuterii i innych tego typu sprzętów – struktura zanieczyszczeń jest rozbijana poprzez fale dźwiękowe. Warsztat może także wyczyścić ten komponent przy użyciu specjalnej pralki hydrodynamicznej do filtrów DPF.
Inny sposób to tak zwane czyszczenie chemiczne filtra cząstek stałych. Polega to na wprowadzeniu do filtra substancji chemicznych, które rozpuszczają zabrudzenia i późniejszym wypłukaniu ich z samochodu. Jest to zbliżona technika czyszczenia do tej, która możecie wykonać samodzielnie, we własnym garażu. Więcej na ten temat opowiemy w kolejnym akapicie, teraz natomiast odpowiemy jeszcze na często zadawane pytanie. Ile kosztuje regeneracja filtra DPF w warsztacie samochodowym? Regeneracja lub inaczej mycie filtra DPF kosztuje około 150 złotych. Znajdziemy mechaników, którzy zrealizują tę usługę w kwocie 100 złotych, ale znajdziemy też takich, którzy za regenerację filtra DPF policzą sobie 200 zł.
Samodzielne czyszczenie DPF – preparaty, których potrzebujesz!
Jak wyczyścić filtr DPF na własną rękę? To dosyć proste w pierwszej kolejności powinieneś zaopatrzyć się w preparat do czyszczenia filtrów DPF w samochodzie. W naszej hurtowni znajdziesz szeroki wybór tego typu produktów. Osobom początkującym polecamy wybór preparatu w sprayu takiego jak:
- MA Professional DPF Cleaner - preparat do czyszczenia DPF 400ml,
- Boll środek do czyszczenia filtrów DPF 400ml,
- Xeramic do czyszczenia i regeneracji DPF 500ml.
Jaki jest koszt samodzielnego czyszczenia filtrów DPF? Wymienione preparaty kosztują od 20 do 40 złotych. Czas, jaki potrzebujesz na realizację tego zadania to około 30 minut.
Czyścimy filtr DPF krok po kroku
Przedstawiamy metodę na czyszczenie filtra cząstek stałych bez demontażu.
Krok 1: ostudź silnik do temperatury niższej niż 50°C),
Krok 2: zdemontuj czujnik ciśnienia lub temperatury silnika,
Krok 3: zamontuj wężyk aplikacyjny i wstrząśnij butelką z preparatem,
Krok 4: wsuń wężyk aplikacyjny do otworu po czujniku,
Krok 5: wstrzyknij ilość preparatu sugerowaną przez producenta (najczęściej jest to całość opakowania),
Krok 6: uruchom silnik i pozostaw na wolnych obrotach
Krok 7: filtr DPF powinien być zregenerowany po około 15 minutach.
Co jaki czas powinno się czyścić filtr cząstek stałych?
Co ile czyścić filtr DPF? Filtr ten powinno się czyścić co około 700 przejechanych kilometrów. Co 100 – 160 tys. kilometrów filtr cząstek stałych powinno się wymienić na nowy. Częste zapychanie się filtra DPF może także wskazywać na konieczność wymiany tego elementu. W takiej sytuacji warto mimo wszystko udać się do zaufanego mechanika i znaleźć przyczynę takiego stanu rzeczy.