Darmowa dostawa od 449,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

 5 Najczęstszych Błędów przy Wymianie Oleju, Których Musisz Unikać

2025-09-04
 5 Najczęstszych Błędów przy Wymianie Oleju, Których Musisz Unikać

5 Najczęstszych Błędów przy Wymianie Oleju, Których Musisz Unikać

Regularna wymiana oleju silnikowego to absolutna podstawa dbania o samochód. To jeden z tych zabiegów serwisowych, które bezpośrednio wpływają na żywotność, kulturę pracy i niezawodność silnika. Wielu kierowców decyduje się na samodzielną wymianę, co może przynieść satysfakcję i oszczędności. Jednak nawet w tak pozornie prostym procesie łatwo o błędy, które mogą prowadzić do kosztownych awarii.

Niezależnie od tego, czy wymieniasz olej samodzielnie, czy chcesz po prostu upewnić się, że Twój mechanik robi to profesjonalnie, poznaj 5 najczęstszych pomyłek, których należy unikać jak ognia.

 

Błąd 1:

Zbyt mocne lub zbyt słabe dokręcenie filtra oleju

Filtr oleju odgrywa kluczową rolę w oczyszczaniu środka smarnego z zanieczyszczeń. Jego prawidłowy montaż jest równie ważny co wybór samego oleju.

* Zbyt słabe dokręcenie: To prosta droga do wycieków. Olej pod ciśnieniem z łatwością znajdzie nieszczelność, co grozi nie tylko zabrudzeniem silnika i miejsca postojowego, ale w skrajnych przypadkach może doprowadzić do szybkiej utraty oleju i zatarcia silnika.

* Zbyt mocne dokręcenie: Używanie zbyt dużej siły, zwłaszcza przy pomocy klucza, może uszkodzić gumową uszczelkę filtra lub nawet jego gwint. Taka uszkodzona uszczelka również będzie przyczyną wycieków. Co więcej, zbyt mocno dokręcony filtr będzie ogromnym problemem przy następnej wymianie.

Jak zrobić to poprawnie?

Przed montażem zawsze posmaruj uszczelkę nowego filtra odrobiną świeżego oleju. Filtr dokręcaj ręką do momentu, aż poczujesz pierwszy opór. Następnie, używając klucza do filtrów lub siły rąk, dokręć go o około ¾ obrotu (zgodnie z instrukcją producenta filtra). To w zupełności wystarczy, by zapewnić szczelność bez ryzyka uszkodzenia.

Błąd 2:

Wlanie niewłaściwej ilości oleju

Zarówno nadmiar, jak i niedobór oleju są szkodliwe dla jednostki napędowej.

* Za mało oleju: To oczywiste zagrożenie. Niedostateczne smarowanie prowadzi do podwyższonej temperatury pracy, szybszego zużycia elementów silnika, a w ostateczności do jego zatarcia – jednej z najdroższych awarii.

* Za dużo oleju: Wbrew pozorom „przelanie” oleju jest równie groźne. Gdy poziom oleju jest zbyt wysoki, wał korbowy zanurza się w nim zbyt głęboko, ubijając go i napowietrzając. Napowietrzony olej traci swoje właściwości smarne, a w misce olejowej powstaje nadmierne ciśnienie, które może prowadzić do uszkodzenia uszczelniaczy (simmeringów) i kosztownych wycieków.

Jak zrobić to poprawnie?

Zawsze sprawdzaj w instrukcji obsługi pojazdu, jaka jest dokładna pojemność układu olejowego. Po spuszczeniu starego oleju i wymianie filtra, wlej około 80% zalecanej ilości. Następnie uruchom silnik na kilkanaście sekund, zgaś go i odczekaj kilka minut, aż olej spłynie do miski. Dopiero wtedy sprawdź poziom na bagnecie i dolej brakującą ilość, utrzymując stan między wskaźnikami MIN a MAX (najlepiej w okolicy ¾ skali).

Błąd 3:

Stosowanie oleju niespełniającego norm producenta

„Olej to olej” – to jedno z najgorszych stwierdzeń, jakie można usłyszeć w kontekście motoryzacji. Nowoczesne silniki to precyzyjne konstrukcje, wymagające środków smarnych o ściśle określonych parametrach.

* Konsekwencje błędu: Użycie oleju o niewłaściwej lepkości (np. 10W-40 zamiast zalecanego 5W-30) może zaburzyć pracę układu smarowania. Jeszcze gorsze jest zignorowanie norm jakościowych producenta (np. VW 507.00, BMW Longlife-04, ACEA C3). W przypadku aut z filtrem DPF/FAP zastosowanie oleju o wysokiej zawartości popiołów (tzw. high SAPS) prowadzi do jego szybkiego zapychania i bardzo kosztownej regeneracji lub wymiany.

Jak zrobić to poprawnie?

Zawsze dobieraj olej zgodnie z zaleceniami zawartymi w książce serwisowej Twojego samochodu. Zwracaj uwagę nie tylko na klasę lepkości (np. 5W-30), ale przede wszystkim na wymaganą normę producenta.

Błąd 4:

 Zapominanie o wymianie uszczelki korka spustowego

Korek spustowy w misce olejowej to element, który odkręcamy przy każdej wymianie. Jego szczelność zapewnia mała, najczęściej miedziana lub aluminiowa podkładka.

* Konsekwencje błędu: Ta podkładka jest elementem jednorazowym. Podczas dokręcania odkształca się, dopasowując idealnie do powierzchni miski i korka. Jej ponowne użycie niemal gwarantuje powolny, ale stały wyciek oleju. Koszt nowej uszczelki to dosłownie kilka złotych, podczas gdy konsekwencje wycieku mogą być znacznie poważniejsze.

Jak zrobić to poprawnie?

To proste – przy każdej wymianie oleju załóż nową podkładkę korka spustowego. To absolutna konieczność, a nie zbędny wydatek.

Błąd 5: Wymiana oleju na zimnym silniku

Pokusa, by zabrać się do pracy od razu po wejściu do garażu, jest duża, ale w przypadku wymiany oleju pośpiech jest złym doradcą.

* Konsekwencje błędu: Zimny olej jest gęsty i lepki. Spływa wolno i nieefektywnie, przez co duża jego część, wraz z osadami i zanieczyszczeniami, pozostaje w misce olejowej, kanałach i zakamarkach silnika. W rezultacie nowy olej niemal od razu miesza się ze starym, tracąc część swoich właściwości.

Jak zrobić to poprawnie?

Przed wymianą uruchom silnik na kilka minut lub wykonaj krótką przejażdżkę, aby olej osiągnął temperaturę roboczą. Ciepły olej jest znacznie rzadszy, dzięki czemu spływa szybciej i dokładniej, zabierając ze sobą większość zanieczyszczeń. Pamiętaj tylko o zachowaniu ostrożności – rozgrzany olej może spowodować oparzenia!

Podsumowanie

Wymiana oleju to proces, w którym diabeł tkwi w szczegółach. Unikając tych pięciu prostych błędów, masz pewność, że serwis olejowy jest przeprowadzony prawidłowo, a serce Twojego samochodu otrzymuje najlepszą możliwą ochronę. Pamiętaj, że wysokiej jakości olej to inwestycja, która zawsze się zwraca w postaci długiej i bezproblemowej eksploatacji.

Polecane

Olej Castrol Magnatec Diesel/Benzyna 10W40 A3/B4 4L + zawieszka

Olej Castrol Magnatec Diesel/Benzyna 10W40 A3/B4 4L + zawieszka

Cena regularna: 129,90 zł brutto99,00 zł brutto
Olej Castrol Edge Titanium LL 5L 5W30 + Zawieszka

Olej Castrol Edge Titanium LL 5L 5W30 + Zawieszka

Cena regularna: 229,00 zł brutto202,00 zł brutto
pixel