Jaki kanister wybrać?

2020-05-17

Po pierwsze - trwałość paliwa

Pomyśleć, że jeszcze nie tak dawno temu my kierowcy zastanawialiśmy się, kiedy ceny paliw przekroczą barierę 6 zł za 1 litr. Tymczasem niespodziewanie doczekaliśmy się czasów, w których płacimy za ten sam litr paliwa poniżej 4 zł. Ostatni raz takie kwoty za benzynę czy olej napędowy płacili nasi ojcowie, a dla niektórych nawet dziadkowie. Taka sytuacja skusiła wielu polaków do tankowania „na zapas”. Zanim jednak w ogóle zabierzemy się do gromadzenia tego cennego dobra, warto zapoznać się z kilkoma zasadami jego przechowywania.

 

Przede wszystkim musimy pamiętać o tym, że zarówno benzyna, jak i olej napędowy mają swoją określoną trwałość. Niestety dzisiejsze paliwa zawierają coraz większe ilości biokomponentów, które w znacznym stopniu zmniejszają ich żywotność, a zatem i przydatność do użycia. W przypadku benzyny takim dodatkiem jest alkohol, który z czasem może powodować wytrącanie się wody na dnie zbiornika. W przypadku oleju napędowego (ON) dodatkiem są estry etylowe kwasów tłuszczowych, które mogą sprzyjać gromadzeniu się w paliwie bakterii beztlenowych pogarszających jakość paliwa. Kolejnym problemem jest rozwarstwianie się paliwa. Zarówno benzyna, jak i ropa, która znajduje się w dystrybutorach na stacjach benzynowych, jest mieszaniną paliw, dodatków uszlachetniających i wielu innych składników. Dlatego właśnie ich dłuższe przechowywanie może prowadzić do rozwarstwiania oraz wytrącania się ich pojedynczych elementów składowych na dnie zbiornika. Z tego powodu zaleca się, aby przechowywane paliwo raz na jakiś czas przemieszać, a przy dłuższym magazynowaniu dodać do niego specjalne dodatki uszlachetniające zwane stabilizatorami paliwa. Jak jednak jest tak naprawdę z tą trwałością paliw? Czy można podać ich zbliżoną datę przydatności? Stacje paliw zarzekają się, że paliwa w dystrybutorach nadają się do użytku przez około 6 miesięcy, jednak na wielu stronach preperskich znajdziemy informację o tym, że trwałość benzyny wynosi maksymalnie do 2 lat, natomiast ropy maksymalnie do lat 10.

 

Kanistry plastikowe muszą posiadać wybity odpowiedni atest - fot. hurtoils.pl

 

Po drugie - przechowywanie.

Oba powyższe źródła podają jednak, że trwałość paliwa zależy przede wszystkim od sposobu jego przechowywania. Najczęściej wybieranym typem pojemnika na paliwo są oczywiście kanistry, zwane przez niektórych błędnie kanistrami. Ze względu na materiał wykorzystany do ich produkcji możemy je podzielić na:

 

  • Kanistry plastikowe.
  • Kanistry metalowe.


Najczęściej występują one w trzech różnych pojemnościach:


Jaki kanister jest lepszy? Plastikowy czy metalowy? Opinie na ten temat są bardzo podzielone. Fakty są jednak następujące: Dobry plastikowy kanister sygnowany wymaganym atestem pozwala na bezproblemowe przechowywanie paliwa, nawet przez długi okres. Takie kanistry charakteryzują się wysoką odpornością na działanie benzyny czy oleju napędowego, więc nie ma tu mowy o ich topieniu, pękaniu czy zanieczyszczaniu paliwa. Ponadto są one wykonane z materiałów niepalnych lub umiarkowanie palnych, które zapobiegają powstawaniu ładunków elektrostatycznych, tak często podawanych jako realne zagrożenie i główna wada pojemników z plastiku. Do zalet kanistra metalowego można zaliczyć jego większą trwałość na uszkodzenia mechaniczne oraz niepalność. Paradoksalnie jego największą bolączką jest materiał, z którego został wykonany. Dłuższe przechowywanie paliwa w tego typu kanistrach, szczególnie tych starszych, może prowadzić do powstawania rdzy na jego wewnętrznych ściankach, co skutkuje zanieczyszczeniem cennej cieczy. Którego z powyższych nie wybierzemy pamiętajmy, że zawsze są one lepszym rozwiązaniem niż pojemniki niewiadomego pochodzenia, których trwałość nie jest poparta żadną normą i żadnym atestem. Prócz pojemnika, w którym będziemy przechowywać paliwo, należy również pamiętać o tym, aby:

  • Zadbać o czystość pojemników we wnętrzu przed nalaniem paliwa;
  • Szczelnie zamknąć pojemniki z paliwem;
  • Umieścić pojemniki w suchym miejscu nienarażonym na skoki temperatur;
  • Wykorzystać stabilizatory paliwa w celu zachowania jakości benzyny i oleju napędowego;
  • Zastosować środki antybakteryjne dedykowane do oleju napędowego.

 


Zardzewiały kanister może zanieczyścić paliwo - fot. pixabay.com

Po trzecie - prawo.

Planując przechowywanie paliwa „na zapas”, musimy pamiętać o tym, że istnieją pewne regulacje prawne dotyczące tego procesu. Dotyczą one przede wszystkim pojemników, w których paliwo może być magazynowane oraz pomieszczeń, w których takie pojemniki się znajdują. Według polskiego prawa:

  • Pojemniki do przechowywania paliwa powinny być:W garażach wolnostojących wykonanych z materiałów niepalnych o powierzchni do 100m2 można przechowywać do 200 L paliwa.
    • Wyposażone w szczelne zamknięcie;
    • Przystosowane do magazynowania benzyny i oleju napędowego;
    • Wykonane z materiałów co najmniej lekko palnych lub całkowicie niepalnych;
    • Odprowadzać ładunek elektryczności statycznej;
    • Oznaczone odpowiednim atestem w przypadku pojemników plastikowych.
  • W garażach innych niż wolnostojące wykonanych z materiałów niepalnych o powierzchni do 100m2 można przechowywać do 60 L paliwa.
  • W garażach o powierzchni powyżej 100m2 dopuszczalne jest przechowywanie jedynie paliwa niezbędnego do pracy pojazdu i muszą być one przechowywane w opakowaniach jednostkowych.
  • Nie dopuszczalne jest składowanie paliwa w piwnicach i pomieszczeniach mieszkalnych, a zarządcy budynków mogą wprowadzać dodatkowe ograniczenia ich przechowywania w garażach.

Polecane

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel