Jak się pozbyć wody w zbiorniku paliwa?

2020-05-16

Jak zapobiegać pojawianiu się wody w zbiorniku paliwa?

Niestety praktycznie nie jesteśmy w stanie tego uniknąć. Prędzej czy później dostanie się ona do baku naszego samochodu, jednak możemy ograniczyć jej samoczynne powstawanie. Oczywiście chodzi tu przede wszystkim o ograniczenie procesu skraplania powietrza we wnętrzu zbiornika, dlatego też warto od czasu do czasu zatankować pod korek, a przede wszystkim unikać jeżdżenia na rezerwie To wszystko po to, aby ilość powietrza we wnętrzu zbiornika paliwa zawsze była jak najmniejsza.

Czym grozi woda w zbiorniku paliwa?

Woda w zbiorniku paliwa może w prosty sposób doprowadzić do unieruchomienia naszego samochodu. Problem zatartej pompy paliwa jest zapewne znany wielu posiadaczom samochodów zasilanych LPG. Dlaczego akurat LPG? Kierowcy na co dzień poruszający się autami zasilanymi na gaz, często nie przykładają zbytniej uwagi do poziomu benzyny w zbiorniku paliwa. Dlatego też bardzo często znajduje się tam ilość benzyny równa bądź niższa rezerwie. Gdy jednak paliwa jest mało pompa bardzo łatwo może zassać powietrze, lub właśnie... wodę. Zassanie wody zazwyczaj powoduje zatarcie pompy. Oczywiście powietrze też może doprowadzić do tego stanu, jednak w większości przypadków kończy się na zapowietrzeniu układu. 
Woda w baku, a także w układzie paliwowym jest najgroźniejsza dla naszego samochodu w zimie. Temperatura spadająca poniżej zera może doprowadzić do zamarzania paliwa w układzie paliwowym, a nawet w samym filtrze paliwa. Efekt? Samochód uziemiony. Recepta? Poczekać aż temperatura wzrośnie powyżej zera.... lub wstawić auto do garażu.

 

Jazda na rezerwie sprzyja dostawaniu się wody do zbiornika paliwa - fot. pixabay.com

 

Jak pozbyć się wody z baku lub układu paliwowego?

Jest kilka sposobów na pozbycie się wody z układu paliwowego. Możemy wykorzystać do tego celu szereg środków chemicznych, do których zaliczymy:

 

  • Depresatory – dedykowane dla motoryzacji dodatki do paliwa służące do zneutralizowania wody w benzynie czy oleju napędowym;
  • Denaturat – metoda mniej oczywista, jednak dobrze znana naszym dziadkom i ojcom. Jego działanie jest mniej więcej takie samo jak w przypadku depresatorów, jednak nie jest to metoda zalecana przez specjalistów.

 

W niektórych samochodach głównie z jednostką wysokoprężną, istnieje możliwość odsączenia wody bezpośrednio z filtra paliwa. Co ciekawe, gdy tylko woda pojawia się w takim filtrze, powiadomi nas o tym kontrolka na desce rozdzielczej. W takim wypadku należy poluzować zawór znajdujący się na dole filtra, a następnie odsączyć znajdującą się w nim wodę. Ostatnim sposobem na pozbycie się wody z układu jest oczywiście profilaktyka. Starajmy się nie dopuścić do nagromadzenia się wody w układzie paliwowym. Zmieniajmy filtr paliwa przynajmniej co 2 wymianę reszty filtrów (powietrza, oleju, paliwa, kabiny), a w samochodach z silnikiem Diesla, róbmy to nawet częściej. Nie dopuszczajmy do niskiego poziomu benzyny czy oleju napędowego w zbiorniku i unikajmy jeżdżenia na rezerwie. Te działania pozwolą nam zaoszczędzić naprawdę wielu problemów i nerwów.

Polecane

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel